lauantai 5. huhtikuuta 2014

Melbournen meininkejä osa 1

Mulla ei ollut oikeastaan mitään ennakko-odotuksia Melbournen suhteen. Paikka yllättikin iloisesti Sydneyta rennolla ilmapiirillään ja kivoilla kahviloilla. Suurimmaksi suosikiksi nousi eräs Frozen yogurt-paikka, jossa kävin kolmesti (sic!).

Mun lento oli Melbournessa aamulla ja hyppäsin skyshuttle-bussiin, jolla pääsi kätevästi Southern Cross-asemalle. Tapasin siellä Essin (jolla oli rasiallinen mansikoita mullekin) ja lähdettiin viemään kamppeet hostellille.

Meillä ei ollut sen kummempia suunnitelmia, mutta suunnattiin ensin Victoria's Marketiin, josta löytyy kojuja ja tiskejä joka lähtöön. Mansikoita sai yhdellä dollarilla per rasia, joten ostettiin niitä samantien useampia ja lisäksi ostin falafel-rullan, joka oli harmillisesti denaturoitu liialla korianterilla. Käytiin Victoria's Marketilla vielä vaikka kuinka monta kertaa ostamassa hedelmiä ja myös aamiaista, mutta jos olisin viettänyt pitemmän pätkän Melbournessa, olisi paikan liha-, leipä- ja juustotiskeihin tullut tutustuttua paremmin.
Lisää kuvateksti

Mansikkarasioita kävellessä järjestelmällisesti tyhjentäen käytiin pyörimässä keskustan tavarataloissa ja löydettiin maailman paras frozen jugua myyvä paikka. Tykkään eniten maustamattomasta versiosta (joka oli tässä paikassa erityisen hyvä), mutta maistoin myös passion-jugua, joka oli yllättävän maukas sekin. Puljun parasta antia olivat kuitenkin höysteet, joista suosikiksi muodostui myslipatukan palat, niin hyvää! Myös mansikat, mustikat, Reese's-palat, juustokakkupalaset yms. löysivät tiensä mun aivan törkeän kokoiseksi muodostuneen annoksen päälle.

On tuolla alla sitä juguakin
 Jugumättöjen lisäksi käytiin Federation Squarella turreinfossa kyselemässä vinkkejä Great Ocean Roadille ja nauttimassa ilmaisesta wifistä ja paikallisen pikaruokaketjun chilimango-kana-maistiaisista.

Iltapäivällä vuokrattiin pyörät YHA:sta ja hurruteltiin Essin asiantuntevassa opastuksessa ihmettelemään formulakisoihin valmistautuvaa Albert Parkia. Allekirjoittanutta kiinnosti enemmän järvessä lilluvat mustat joutsenen näköiset tirpat, mutta kieltämättä alueelle pystytetyt rakennelmat olivat vaikuttavia etenkin, kun Essin mukaan niitä ei pari viikkoa sitten ollut ollenkaan. Kunnon turisteina ajeltiin pyörillä formularataa pitkin ja räpsittiin kuvia.

Formuloinnin jälkeen matka jatkui kohti St Kildan aluetta, jos löytyy kaikenlaista nähtävää merivesikylpylästä hiekkarantaan ja pienistä kahviloista huvipuistoon. Tuuli oli hieman liian hyytävä rannalla loikoiluun, joten suunnattiin syömään ravintolaan, jossa Essi oli käynyt pari viikkoa aikaisemmin. Harmillisesti rafla oli muuttunut eikä enää tarjoillut terasille muonaa. Syötiin kuitenkin wrapit runsaalla salaatilla ja jälkkäriksi haettiin jätskit läheisestä jäätelöpaikasta. Syötiin jätskit jossain paikallisilla hippifestareilla. Saatettiin hieman pistää silmään, mutta ei annettu sen häiritä. Erittäin maukkaasta suolakaramellijäätelöstä nauttimista vaikeutti ainoastaan kylmenevä sää ja huulet sinisinä äpöstettiin jäätelöt kitusiin kaikkiin mahdollisiin vaatekappaleisiin kääriytyneinä. Muut ihmiset siis hengailivatt shortseissa ja t-paidoissa eli esiteltiin mahtavaa suomalaisten kylmänkestävyyttä.
Essi ota musta taas kuva!

Hippifestarien kojuja ja paikallinen huvipuisto

Nämäkin olisivat maistuneet

Mää ja pikkuiset burritot
Aurinko alkoi tehdä lähtöä horisontin taakse, joten hypättiin pyörien kyytiin ja kaahattiin takaisin hostelille sakkojen pelossa, ei saa ajaa pyörällä ilman lamppua pimeällä!  Koska nämä postaukset tulee iloisessa epäjärjestyksessä, lisättäköön tähän, että tämän Melbourne-päivän jälkeen startattiin Great Ocean Roadille!